Dieta a upały

By | 02:11:00 3 Komentarze
Synoptycy zapowiadają kolejną falę upałów, ale nie dla każdego jest to prognoza, którą warto się cieszyć..
Zimą, kiedy na termometrze temperatura dochodzi do -10 stopni modlę się o lato.. ale kiedy nadchodzi ten mój upragniony czas i temperatura dobija do 35 stopni pluję sobie w twarz – jak mogłam tego wyczekiwać całą zimę..?

Lato kojarzy się z przyjemnym okresem praktycznie dla wszystkich. Wakacje, odpoczynek, stres zażegnany, mamy wszystko gdzieś i przechodzimy do fazy pt. ,,pełny chill”. Wydawać by się mogło, że wszystko jasne, ale.. kiedy temperatura osiąga zbyt dużą wartość, niektórzy zaczynają marudzić.. Organizm nie funkcjonuje tak jak powinien, dlatego często skarżymy się na obrzęki, opuchnięcia i złe samopoczucie. Z tego powodu, bardzo ważne jest, abyśmy zachowali właściwą dietę, bogatą w proste związki, jak najmniej przetworzone. Szczególnie muszą uważać osoby z problemami krążeniowymi!

Należy unikać zbyt zimnych pokarmów typu lody, bo mogą spowodować szok termiczny. Zaleca się rezygnację z tłustych i ciężkich potraw, na rzecz lekkich i bogatych w witaminy produktów, to znaczy warzyw i owoców, kefirów i jogurtów. Należy jeść małe porcje, ale za to częste, najlepiej co 3 godziny. Śniadania powinny opierać się na kefirach, jogurtach, twarożkach z dodatkiem warzyw czy owoców, a na obiady preferuje się chłodniki i lekkie sałatki. Pomiędzy posiłkami warto przegryzać owoce czy warzywa – jak kto woli z dużą zawartością wody – maliny, truskawki, mango, arbuz, jabłka, śliwki, gruszki itd.


Oprócz tego, żeby prawidłowo jeść, trzeba pamiętać o regularnym przyjmowaniu płynów. Zaleca się odstawienie słodzonych napojów, jeżeli ktoś takie przyjmuje i picie dużej ilości wody, najlepiej lekko schłodzonej. Tylko pamiętajmy, że zbyt zimne jedzenie czy picie może wywołać szok dla naszego organizmu! Jeżeli chodzi o wodę to najlepiej ta wysoko zmineralizowana, bo upały wzmagają pocenie się, a w związku z tym utratę elektrolitów. Dlatego też polecany jest wtedy sok pomidorowy. Nie dość, że dostarczy witamin, to jeszcze wspaniale orzeźwi. Na upały dobrze jest pić herbaty o temperaturze pokojowej – mięta, która orzeźwi i zielona, która ma właściwości wychładzające i oczyszczające, a do tego przyśpiesza metabolizm.
Ogółem powinno się pić ok. 2-3 litry na dzień, ale wiadomo, że wszystko zależy od masy ciała i warunków, w jakich przebywamy – wysiłek fizyczny, przebywanie w bardzo gorących pomieszczeniach, na słońcu będą wymagały dostarczenia większej ilości płynów.

Nowszy post Starszy post Strona główna

3 komentarze :

  1. Woda z cytryną i miętą najlepsza, w drugiej kolejności lemoniada, potem warzywa, trochę owoców... Ale ogólnie w takie upały nie chce mi się w ogóle jeść. To chyba dobry czas na totalne oczyszczenie organizmu i przerzucenie się na soki i koktajle. Co o tym sądzisz?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie też się nie chce jeść, kiedy jest tak gorąco, ale jednak coś tam trzeba, więc w razie czego, warto wiedzieć co, żeby za bardzo nie obciążyć samego siebie :)

      Usuń
  2. Jak tylko zaczynają się upały to mój organizm wręcz domaga się mięty, dodaję ją wtedy do każdego napoju :)

    OdpowiedzUsuń